Dersin Adı | Ortadoğu Politikaları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 320 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders modern Ortadoğu’nun oluşumunu anlamayı ve incelemeyi amaçlamaktadır. Bu arayışta, bölgede devlet oluşumu, ulus inşası ve rejim türlerinin arkasındaki dinamiklerin anlaşılması için 19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyıl anlatısı tarihsel bir incelemeye tabi tutulacaktır. Dersin ikincil amacı ise çağdaş Ortadoğu’daki temel siyasi, ekonomik ve toplumsal zorlukları anlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, Ortadoğu'nun yeniden haritalandırılmasına dair tarihsel bir bakışla başlayacak. Buna ek olarak, karşılaştırmalı bir tarihsel analiz, Ortadoğu’yu daha geniş bir global tarihsel bağlamı içinde konumlandırmaya yardımcı olacaktır. Bunun devamında ders, devlet ve rejim türleri, Arap Milliyetçiliği, petrol siyaseti, şarkiyatçılık, Arap-İsrail çatışması, bölgesel jeopolitik, siyasal İslam, demokratikleşme ve Arap Baharı’nı kapsayacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Orta Doğu Nedir?: Eleştirel Bir Yaklaşım | Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, Introduction. Roderic H. Davison. “Where Is the Middle East?” Foreign Affairs, vol. 38, no. 4, 1960, pp. 665–675. Edward Said (2003). Orientalism, London: Penguin, pp. 1-49. |
3 | İmparatorluktan İmparatorluklara: Orta Doğu'nun Tekrar Haritalandırılması | Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, Chapter 1 |
4 | Dekolonizasyon, Bağımsızlık ve Arap Milliyetçiliği | R. Abou-El-Fadl, ‘Neutralism Made Positive: Egyptian Anti- colonialism on the Road to Bandung’, British Journal of Middle Eastern Studies 42:2 (2015), pp. 219-240. Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, Chapter 2. |
5 | Politik İslam'ın Yükselişi | Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, Chapter 5 Mohammed Ayoob, ‘Political Islam: Image and Reality’, World Policy Journal 21:3 (2004), pp. 1-14. |
6 | Balfour'dan Oslo'ya: Arap - İsrail Çatışması | Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, Chapter 4 & Chapter 8 Raef Zreik, ‘The Palestinian Question: themes of Justice and Power: Part I’, Journal of Palestinian Studies 32:4 (2003), pp. 39-49. Ilan Pappe, 'Revisiting 1967: The false paradigm of peace, partition, and parity', Settler Colonial Studies (2013), pp. 341-351. |
7 | Arasınav | |
8 | ABD'nin Orta Doğu Politikası: Kaynakları & Sonuçları | Philip H. Gordon, ‘Trading places: America and Europe in the Middle East’, Survival 47:2 (2005), pp. 87-100. Doug Stokes, ‘Blood for oil? Global capital, counter-insurgency and the dual logic of American energy security’, Review of International Studies 33 (2007), pp. 245–264 Michael Cox, ‘Empire, imperialism and the Bush doctrine’, Review of International Studies 30:4 (2004), pp. 585-608. |
9 | Irak Savaşı & ISIS Vakası | Toby Dodge, 'The Causes of US Failure in Iraq', Survival 49:1 (2007), pp. 85-106. Louise Fawcett, 'The Iraq War ten years on: assessing the fallout', International Affairs 89:2 (2013), pp. 325-343. Fawaz Gerges, ‘ISIS and the Third Wave of Jihadism’, Current History (2014), pp. 339-343. Aaron Y. Zelin. ‘The War between ISIS and al-Qaeda for Supremacy of the Global Jihadist Movement,’ The Washington Institute for Near East Policy (2014), pp. 1-11. |
10 | Arap Baharı & Demokratikleşme Sorusu | Beverley Milton-Edwards, Contemporary Politics in the Middle East, Chapter 6 & Chapter 10. Michael L. Ross, ‘Does Oil Hinder Democracy?’, World Politics 53:3 (2001), pp. 325-361. F. Gregory Gause, ‘Why Middle East Studies Missed the Arab Spring?’, Foreign Affairs 90:4 (2011), pp. 81-90. |
11 | Orta Doğu'nun Geleceği & Direnişin Yeni Formları | Marc Lynch and Shibley Telhami, ‘Here’s how experts on the Middle East see the region’s key issues,’ The Washington Post, February 2021. Mark LeVine, ‘Heavy metal Muslims: the rise of a post-Islamist public sphere’, Cont Islam 2 (2008), pp. 229–249. |
12 | Grup Sunumları | |
13 | Grup Sunumları | |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Beverley Milton Edwards (2018). Contemporary Politics in the Middle East (4th Edition). Polity. Yukarıda belirtilen diğer kitap ve makale bölümleri.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 45 | |
Toplam | 169 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. | X | ||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. | |||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | X | ||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest